comment 0

Var har VR och AR sin plats i er digitala strategi?

Var har VR och AR sin plats i er digitala strategi?

Ingen har nog undgått fenomenet Pokemon GO; Spelet som nådde 50 miljoner nerladdningar snabbast i världshistorien (19 dagar). ”Appen” som genererade 200 miljoner dollar i försäljning under sin första månad (rekord). Ett enkelt spel med fantasifigurer och bollar som skapat oräkneliga historier om fans som stormar motorvägar, orsakat skilsmässor men också skapat möten mellan människor som annars aldrig mötts. Den tjänsten använder AR.

Vad gäller VR så har de stora kommersiella framgångarna ännu inte riktigt börjat skördas – även om drömmen om VR har levt länge (sedan mitten på 50-talet). Under 2016 har fighten börjat om ”VR-hjälmarna”. Matchen är omfattande med många kombattanter just nu – Oculus Rift, HTC Vive, Playstation VR, Hololens och många många flera.

162 miljarder!!

Affärsområdet kring VR och AR beräknas vara värt otroliga 162 miljarder dollar 2020 – eller strax över 1300 miljarder svenska kronor. Det kan jämföras med musikbranschen som 2015 omsatte 15 miljarder dollar. Området spås alltså enorm tillväxt. Kanalen VR/AR kan bli lika stor som mobil faktiskt.

Så är AR och VR teknologier som bara passar spel? Defintivt inte. Däremot kommer spelen vara först ut. Men egentligen är det bara ytterligare ett sätt att presentera information.

I fallet AR så är kontexten nyckeln – dvs man kan presentera rätt information i rätt sammanhang genom att lägga på ett informationslager uppe på verkligheten. Här finns otaliga tillämpningar för ”vanliga” verksamheter.

I fallet VR är upplevelsen nyckeln. När användaren ska vara nersjunken i upplevelsen och verkligen känna något. Det spås exempelvis bli stort när det kommer till lärande och överförande av kunskap eftersom en perfekt pedagogisk situation ofta innebär att alla sinnen är aktiverade.

Så vad betyder det här för oss ”vanliga”?

Var har VR och AR för plats i våra verksamheter? Vi har ju inga Pokemons å så?

Vi tycker egentligen att frågan ”när” VR och AR ska ha en plats i er verksamhet är viktigare; När blir det relevant att satsa på VR och AR för just er bransch och era kunder? Svaret här är enkelt; I precis rätt tid. Strax före alla andra, men inte för tidigt. OCH absolut inte för sent.

labba labba

Så det enda sättet att ta reda på sitt ”när” och sitt ”var” är egentligen att börja experimentera nu. Ta fram koncept som ni engagerar era kunder i. Det ger er alla svar ni behöver – och vips så har ni en hittat platsen för VR och AR hos er!

 

Kommentera