comment 0

Reflektion från ”Digital Startup i Sundsvall”

Patrik Hansson Digital Startup Dataföreningen i Sundsvall
Patrik Hansson Digital Startup Dataföreningen i Sundsvall

Genom dataföreningens nätverk ”Entreprenörer inom IT” bjöds in Patrik Hansson för att tala om Digital Startup i Sundsvall den 29:e Augusti. Som nätverksledare ville jag att Patrik skulle prata lite om framgångar, motgångar, hinder och möjligheter – för att vi andra skulle kunna få ärva lite av hans erfarenheter.

Patrik öppnade eventet med att, naturligtvis, häckla mig för titelvalet. Han hävdar att en startup ska vara snabbväxande och framgångsrik för att kallas startup – och menade att hans resa hade varit allt annat än det 🙂 Patrik driver flera verksamheter i stan – men under eventet koncentrerade vi oss på 2;

  • Corn crow games – pysslar med spelutveckling
  • New Regents – digital byrå.

Corn Crow Games

Vad gäller Corn Crow Games (som förövrigt gör en release på Steam med titeln Starion Tactics under skrivande stund) kunde erfarenheterna summeras till att timing är allt. I korthet bygger verksamheten på att försöka bygga spel som är roliga. Det kan låta lätt men kompliceras oerhört av att detta måste ske i teknologisk framkant och ”tajma” en marknad som vill ha ens produkt som det kanske arbetats på under 2 år.

För att (grovt förenklat) göra ”matten” på vad detta innebär i klurighetsgrad;
4 utvecklare x 400 SEK x 2000 timmar x 2 = 6,4M
Detta kostar en indierelease att göra – och då finns det inga garantier att produkten får respons!

Denna krångliga och svårnavigerade ekonomi var dock inget som Patrik såg som den största svårigheten – rekrytering är ”killern”. Du hittar inte personerna till ett sådan korsfunktionellt team i teknologins framkant var som helst. Mer om detta i stycket konklusion nedan.

New Regents

Kring New Regents handlade erfarenheterna mer om att nyttja speltillverklingens biprodukter – att göra teknologiskt avancerade tillämpningar i marknadsföringssammanhang. Konkret har det fått upprinnelse i en serie olika spelifierade koncept med stora internationella kunder som köpare.

Utmaningen här uppfattade jag mer som förmåga att hitta kunder som är mogen den teknologiska nivån. Patrik såg också stora möjligheter att kunna vidareutveckla spelifiering som erbjudande för New Regents.

Sundsvall som IT-stad

Patrik brinner för vår stad. Han har under många år försökt anordna utbildningar kring spel- och digital utveckling. Han har dock inte fått några ”takers” och utbildningar som idag är fundament i svensk spelindustri ligger i andra städer.

I klarspråk : Det har inte varit säkra kort att satsa på spelutbildning. Därför har vi som stad inte genererat spel som Minecraft (Mojang) och Candy Crush Saga (King)

Konklusion

#1 Det är inte de bästa idéerna som vinner.

De är de idéer som har minst hinder och som upplevs som minst hot för att genomföras som vinner. Det är en läxa som nog både Patrik och jag har fått tvingats inse efter att ha ”tajmat” fel ett gäng gånger. Med det sagt; Har man förmågan att omsätta idéer så handlar det snarare om att organisera sig kring att man får försöka vänta ut ”mognad” eller ”tajming”. Idéer ligger i tiden.

#2 Samverkan

Vi har en kraftigt outnyttjad samverkanspotential i stan. Tänk om vi skulle organisera oss lite bättre för att bygga en långsiktig digital exportleverans från stan. Vi skulle med lite fiffiga samarbeten kunna ombesörja utbildningar, praktik, plantskolor och arbete i verksamheter som skulle kunna exportera vår digitala expertis bättre. Bara de 2 verksamheter Patrik redogjorde för skulle kunna bli 10 gånger så stora (och i sin tur omsätta fler bi-näringar) om vi samverkade lite mer.

#3 Bra start

Vi på Entreprenörer inom IT vill växa. Dels som faktor för att stötta startups, innovation och digital leverans – men också som nätverk. Fortsätt gärna komma med feedback om hur vi kan göra det! Och självklart vill du väl vara medlem 😉

Kommentera