comment 1

Omvärldsbevakning – Gamification – April

Rädda världen med gamification

Gör ett försök att kurera och trixa lite med det innehåll som passerar framför näsan i min konstanta omvärldsbevakning. Temat för posten är Gamification.

Min metod för att hela tiden insupa ny inspiration, ny kunskap och nya insikter är egentligen enkel;

  • Jag följer grymt kluriga individer på twitter och andra sociala medier.
  • Jag följer intressanta bloggar på de ämnen jag gillar.
  • Jag använder Feedly för att konsumera innehållet!
  • Jag lägger mellan 5-10 timmar i veckan på omvärldsbevakning ( = Sur fru )

Metoden för att få kunskapen att fastna är dock knepigare. Jag brukar försöka dela det innehåll jag tror kan tillföra ”min publik”. Vidare brukar jag försöka gå igenom mina egna feeds med jämna mellanrum och återbesöka länkar som jag tyckte vara bra. Slutligen försöker kurera innehållet i en sån här post.

Temat för posten är Gamification

Tänkte specialisera posten något kring gamification – annars blir den för omfattande 🙂

Jag är ju ohälsosamt entusiastisk över gamification och spenderar mycket tid att ackumulera kunskap och erfarenheter kring detta ämne. Tog mig friheten att prioritera mina top 3 innehåll från April här;

1. Top 10 Presentationer från GSummit 2013

 

GSummit San Fransico 2013

GSummit är eventet med stort E för de som engagerar sig i Gamification. Min personliga målsättning är att kunna åka på det här eventet nästa år. Bonus skulle dessutom vara att ta med sig kunder hit.

I år var eventet större än någonsin och diskussionerna hade fördjupats. Innehållet i eventet visar att mognad uppstått i ett ämnesområde som utsatts för mycket hype och lite leverans innan. Så är icke fallet längre.

Exempelvis redovisades enkla modeller för hur man kan använda grundläggande kognition och motivation i samspråk för att engagera. Inget flum. Inga åsikter. Empirisk bevisade modeller!

Vidare gick Badgeville igenom deras nya plattform. Och ja. De ligger några steg före andra. Åtminstone om man får tro dem själva 😉

Det uppstod dessutom en diskussion kring huruvida ämnet ska kallas gamification, human-centered-design, engagement design etc skulle användas i stället. Personligen tycker jag det är oviktigt. Det viktiga är att det fungerar.

Rekommenderar därför att du tar ett par minuter och spanar på presentationerna!
(ps puffar lite extra för presentationen ”the science of motivation” här : http://www.slideshare.net/gzicherm/andrea-kuszewski-g-summit-2013v7-20279749)

2. Gamification i skolan

Gamification!

Utbildning är ett klockrent tillämpningsområde för Gamification. Vi kommer nog under kommande 2-3 åren se en serie med innovativa tillämpningar här. Man kan också spekulera om att stora e-learningplattformar kommer tillämpa gamification för att ”vinna” kriget om engagemang.

Jag vågar vara så fräck att säga – de länder som snabbast tillämpar drivkraftsorienterad utbildning vinner. Logiken är enkel kring mitt statement. Ju större % av våra unga vi kan motivera att excellera – ju bättre kommer vi som nation lyckas.

3. Gamification räddar världen?

Rädda världen med gamification

Jag följer Yu-Kai. Slaviskt nästan.

Han är en av mina absoluta gamification-rockstjärnor av flera anledningar. Han är extremt metodisk, han är vältalig och han har lång erfarenhet på området. Här har Yu-Kai satt samman en lista över 10 exempel där Gamification används för att ”rädda” världen.

Lätt värt 10 minuter här!

 

Avslutningsvis…

Jag pratar om Gamification på Sundsvall 24!
Jag pratar om Gamification på Sundsvall 24!

Avslutningsvis tänkte jag återigen tjyvpuffa för eventet Sundsvall24 som går av stapeln 14-15 Maj 2013 i Sundsvall. Jag kommer själv att hålla en föreläsning där om just gamification och hur man använder spelmekanik och speldynamik för att skapa effekter i vanliga verksamheter.

1 Comment so far

  1. Pingback: Omvärldsbevakning - Gamification - April |...

Kommentera