comment 0

Klurar ni över digitaliseringen? Titta på spelindustrin!

Inspireras av spelindustrin

Att lyckas digitalt handlar mycket om att skapa tjänster och produkter på kundernas villkor. Därför har kundresor, användarresor, användartyper och effektkartor nu blivit jätteviktiga verktyg för att lyckas.

De som gör dataspel har haft över 40 år på sig att lära sig hur man engagerar och behåller sina kunder digitalt. Deras bransch handlar BARA om att engagera sina kunder på kundernas egna villkor.

Spelindustrin är världens största underhållningsindustri. 2016 spås den bli större än film, musik och tidningar tillsammans. Det är ingen slump. Vi lever ju i eran av att vilja bli engagerade av innehåll och till 100% på våra villkor. Det är precis det spel gör.

"Spelar hellre Fallout än att göra sin tidrapport."

En lyckad produkt i spelindustrin skapar ett stort intresse hos sina användare initialt. Sen konverteras intresset till inre motivation att fortsätta använda produkten hos användarna över tid. Det är resan som spelaren gör i spelprodukten.

Det är därför människor hellre spelar Fallout 4 än gör sin tidrapport. Det är också därför man hellre blir sprängd av en Creeper i Minecraft än skickar mail. Det är definitivt därför Blizzard/Activision betalade 50 Miljarder kronor för Candy Crush Saga.

Spelindustrin och kundresor

Jag argumenterar inte att spelbranschen är experter på kundresor. Mitt argument är att dom inte ens spelar i samma sport och division som oss andra. Spelbranschen är fotboll i Serie A i Italienska ligan. Vi övriga lirar Boule på fritiden i Brunflo.

designprinciper för gamification

Allt handlar om att engagera kunden på kundens villkor de kommande åren; Att förstärka och förbättra deras liv på deras villkor med våra produkter.

Hur man organiserar sig bör reflektera det. Vilka affärsmodeller man väljer bör reflektera det. Vilken teknologi man väljer bör reflektera det. Hur man kommunicerar och vilken kultur man försöker skapa bör reflektera det.

Vi går några riktigt spännande och roliga år till mötes. Ett fundamentalt skifte i hur vi opererar vår värld. Jag tror att man kan inspireras av mycket spelindustrin i det här skiftet. För det vi förväntas vara duktiga på imorgon har de redan bemästrat i 40 år.

Kommentera