comments 3

Gamification för lärare

Bild från föreläsning om Gamification på Skönsmons skola i Sundsvall Oktober 2014

Gamification, eller försvenskat ”spelifiering”, och lärande är för mig den kanske mest spännande kombon när det kommer till just gamification. Inte för att den är lättast – men därför att man där kan göra mest meningsfull skillnad OM man tillämpar gamification rätt.

Nedan finner ni lite fina material och resurser, men först …

Den 29 Oktober anordnade Skönsmons skola en aktivitetsdag som de kallar #itdagen. Detta var ett otroligt bra och superaktuellt initiativ där skolan hade bjudit in många som arbetar med pedagogik i Sundsvall. De ställde upp med 3 externa föreläsare och körde utöver detta en serie workshops ledd av skolans egna engagerade personal.

Målet med dagen var att öka förståelse och kunskap för det digitala, hitta nätverk för att samverka bättre och slutligen att tillsammans klura över hur vi kan skapa bättre förutsättningar för lärande och kunskap i skolan. Min konklusion : målet nåddes.

Jag hoppas innerligt att vi kan göra detta till en rörelse och därmed kanalisera den entusiasm, det engagemang och det driv gänget jag träffade har.

Jag fick som extern föreläsare förmånen att prata lite om min stora passion – gamification – och den här artikeln destillerar det material jag använde under min föreläsning + kastar in vad jag själv tycker är lite fina bonusgrejer.

Mitt föreläsningsmaterial

Typsnittet spökar i slideshare – använd dropbox-varianten om ni vill ha ”fint” material 🙂

5 fina ”gamification education examples” länkar :

#1 | Mr Gonzales Classroom :

http://www.educatoral.com/wordpress/gamification/Obs! Dessa är inte jätteintroducerande – men spara dem som fördjupningsmaterial!
Sammanställning av massor av exempel, idéer och labbar som Alfonzo Gonzalez själv dribblat med.

#2 | 7 Fina TED-snack :

http://www.eschoolnews.com/2014/10/31/ted-talks-gaming-902/Jag själv ramlade över gamification som term 2009/2010 och det var via TED. Kom inte ihåg exakt vilken det var, men en stor insikt för mig var när Jane McGonigal (Video nr 1 i länken ovan) pratade om VAD som motiverade en ung person att tillsammans med 40 personer från andra länder försöka besegra en boss i World of Warcraft (har själv över 365 ingame-dagar i WoW). Konkret innebär det att man måste koordinera 40 personer genom en otroligt komplex och regelstyrd operation – och ett enda misslyckande från någon i kadern innebär att man … wipar.

#3 | Diger exempellista med varierande kvalité :

http://www.theknowledgeguru.com/100-great-game-based-learning-and-gamification-resources/Steven Boller har samlat ihop många riktigt fina exempel som inte figurerar överallt. Det finns exempelvis 62 Game Based Learning länkar i hans lista men har långt ifrån gått igenom alla.

#4 | Examples of gamification

http://examplesofgamification.com/En ”hyfsad” sammanställning av kända stora exempel på lyckad spelifiering. Kollar man igenom mycket material på gamification så ser man ganska många återkommande exempel. Lite svårläst eftersom man inte får en känsla för hur stort materialet är men det finns många finingar där.
+ för att man kan se exempel fördelade på spelartyper/dynamik

#5 | ”Course!” – Ådalsskolans plattform

http://lgs.kramfors.se/”Course!” är en app som skapats av Ådalsskolan, Kramfors Kommun. I den första versionen har fokus lagts på de grundläggande spelelement som lärare och elever enats kring. I kommande versioner kommer dessa att byggas ut och fördjupa så väl spelupplevelsen och möjligheterna till lärande.

Mina top 5 personer inom Gamification :

  • Yu-Kai Chou – Magisk modellbyggare, strukturerad och grym ”argumentatör”. Använder hans Octalysis.
  • Andrzej Marczewski  – Också modellbyggare – OCH följer mig, lite mallig för det. Använder hans spelartyper samt hans RAMP.
  • Gabe Zichermann – Bäst skägg. Ambassadör! Den här filmen uppmuntrar jag ALLA att se!
  • Andrea Kuszewski – Smartast i gänget? – gillar verkligen hennes förklaringsmodell kring intelligens (flytande vs krystellär intelligens)
  • Jane McGonigal – Självklart Jane McGonigal. Hon är mer spel och spelbaserat lärande än gamification. Men en sjukt viktig ungdomskulturperson och ambassadör för nya tankesätt.

OBS! Bubblare/Bonus  #1 : Karl Kapp – ny upptäckt för mig. Nestor inom game based learning.

OBS! Bubblare/Bonus  #2 : Vår svenska Felix Gyllenstig Serrao / Spelläraren – klart värt ett span!

Mina 3 favvoramverk / modeller;

Jag använder uteslutande Andrzejs och Yu-Kais arbete i kombination med egna modeller när jag arbetar med spelbalans.

Min favvopodcast

Är ni podcastiga? Då rekommenderar jag att ni kör den här serien – det finns 4-5 avsnitt som är helt dedikerade till utbildning!

Hashtags att ”hänga på”

  • Naturligtvis #gamification och #spelifiering
  • #itdagen – initiativets samlingshashtag
  • #skm2021 – Sundsvall ska bli bästa skolkommun 2021 – Skönsmon satsar där på att vara gräddan!
  • #pedpubsundsvall – Vi fortsätter diskussionen kring kidshack, design thinking, gamification, lärande och kunskap med en pubkväll i November/December.

Övrigt material om #itdagen

Min synsätt på gamification + lärande just nu;

Googlar man på ”gamification education examples” så kommer man hitta väldigt mycket material om PBL – Points, Badges och Leaderboards – de har sin plats i en spelifierad lösning (prestationsdrift) men tänk på att arbetet börjar kring användarnas (elevernas) drivkrafter. Så om man ger poäng, diplom eller en topplistenotering till en person som i grund och botten inte är intresserad av ditt ämne så kommer denne inte värdesätta poängen och därmed inte motiveras av den. Det finns så många andra mekaniker som kan användas och som dessutom skapar långsiktig inre motivation – kunskap och självkänsla.

ps!

  • #1 Knöck bilden av Mathias Nässbjer – men är egentligen lite för tuff för att bry mig om CC BY 2.5 SE.
  • #2 Har arbetat med gamification i över 4 år nu – det blir bara roligare!