Gamification, eller försvenskat ”spelifiering”, och lärande är för mig den kanske mest spännande kombon när det kommer till just gamification. Inte för att den är lättast – men därför att man där kan göra mest meningsfull skillnad OM man tillämpar gamification rätt.
Nedan finner ni lite fina material och resurser, men först …
Den 29 Oktober anordnade Skönsmons skola en aktivitetsdag som de kallar #itdagen. Detta var ett otroligt bra och superaktuellt initiativ där skolan hade bjudit in många som arbetar med pedagogik i Sundsvall. De ställde upp med 3 externa föreläsare och körde utöver detta en serie workshops ledd av skolans egna engagerade personal.
Målet med dagen var att öka förståelse och kunskap för det digitala, hitta nätverk för att samverka bättre och slutligen att tillsammans klura över hur vi kan skapa bättre förutsättningar för lärande och kunskap i skolan. Min konklusion : målet nåddes.
Jag hoppas innerligt att vi kan göra detta till en rörelse och därmed kanalisera den entusiasm, det engagemang och det driv gänget jag träffade har.
Jag fick som extern föreläsare förmånen att prata lite om min stora passion – gamification – och den här artikeln destillerar det material jag använde under min föreläsning + kastar in vad jag själv tycker är lite fina bonusgrejer.
Mitt föreläsningsmaterial
Typsnittet spökar i slideshare – använd dropbox-varianten om ni vill ha ”fint” material 🙂
- Via slideshare : http://www.slideshare.net/matsbjork/gamification-sknsmons-skola
- Via dropbox : https://www.dropbox.com/sh/3xa3l21b7a3w88z/AADqM3YaLuzhShKqBYp1FZtja?dl=0
5 fina ”gamification education examples” länkar :
#1 | Mr Gonzales Classroom :
Sammanställning av massor av exempel, idéer och labbar som Alfonzo Gonzalez själv dribblat med.
#2 | 7 Fina TED-snack :
#3 | Diger exempellista med varierande kvalité :
#4 | Examples of gamification
+ för att man kan se exempel fördelade på spelartyper/dynamik
#5 | ”Course!” – Ådalsskolans plattform
Mina top 5 personer inom Gamification :
- Yu-Kai Chou – Magisk modellbyggare, strukturerad och grym ”argumentatör”. Använder hans Octalysis.
- Andrzej Marczewski – Också modellbyggare – OCH följer mig, lite mallig för det. Använder hans spelartyper samt hans RAMP.
- Gabe Zichermann – Bäst skägg. Ambassadör! Den här filmen uppmuntrar jag ALLA att se!
- Andrea Kuszewski – Smartast i gänget? – gillar verkligen hennes förklaringsmodell kring intelligens (flytande vs krystellär intelligens)
- Jane McGonigal – Självklart Jane McGonigal. Hon är mer spel och spelbaserat lärande än gamification. Men en sjukt viktig ungdomskulturperson och ambassadör för nya tankesätt.
OBS! Bubblare/Bonus #1 : Karl Kapp – ny upptäckt för mig. Nestor inom game based learning.
OBS! Bubblare/Bonus #2 : Vår svenska Felix Gyllenstig Serrao / Spelläraren – klart värt ett span!
Mina 3 favvoramverk / modeller;
Jag använder uteslutande Andrzejs och Yu-Kais arbete i kombination med egna modeller när jag arbetar med spelbalans.
- Octalysis (Yu-Kai Chou) – Komplett spelifieringsramverk!
- Andrzejs spelartyper – En variant av Bartles spelartyper som passar gamification lite bättre.
- Andrzejs motivationsramverk – RAMP – mycket fiffig förklaringsmodell för inre motivation.
Min favvopodcast
Är ni podcastiga? Då rekommenderar jag att ni kör den här serien – det finns 4-5 avsnitt som är helt dedikerade till utbildning!
Hashtags att ”hänga på”
- Naturligtvis #gamification och #spelifiering
- #itdagen – initiativets samlingshashtag
- #skm2021 – Sundsvall ska bli bästa skolkommun 2021 – Skönsmon satsar där på att vara gräddan!
- #pedpubsundsvall – Vi fortsätter diskussionen kring kidshack, design thinking, gamification, lärande och kunskap med en pubkväll i November/December.
Övrigt material om #itdagen
Min synsätt på gamification + lärande just nu;
Googlar man på ”gamification education examples” så kommer man hitta väldigt mycket material om PBL – Points, Badges och Leaderboards – de har sin plats i en spelifierad lösning (prestationsdrift) men tänk på att arbetet börjar kring användarnas (elevernas) drivkrafter. Så om man ger poäng, diplom eller en topplistenotering till en person som i grund och botten inte är intresserad av ditt ämne så kommer denne inte värdesätta poängen och därmed inte motiveras av den. Det finns så många andra mekaniker som kan användas och som dessutom skapar långsiktig inre motivation – kunskap och självkänsla.
ps!
- #1 Knöck bilden av Mathias Nässbjer – men är egentligen lite för tuff för att bry mig om CC BY 2.5 SE.
- #2 Har arbetat med gamification i över 4 år nu – det blir bara roligare!
Pingback: Material från IT-dagen | Skönsmons skola
Pingback: | Material från IT-dagen
Pingback: Att förhålla sig till förändring