comments 4

Gamification : Drivkrafter

Gamification handlar om att engagera människor
Gamification handlar om att engagera människor

Essensen kring gamification handlar om drivkrafter – om du förstår din målgrupps drivkrafter så kan du också skapa bra mekanik för att engagera dem.

 

Här är den presentation jag använde när jag höll föredrag på Sundsvall 24 den 15 Maj. Innehållet är en svenskifiering av modellen Octalysis av Yu-Kai Chou.

Presentationen går igenom lite om bakgrunden kring gamification och engagemangsdesign samt vad essensen i området är – mänskliga drivkrafter. Vidare har presentationen ett stycke frågeställningar till publiken där de får svara Ja eller Nej (genom handuppräckning) på vad som appelerar dem mest. Detta förs då in i presentationen för att mappa upp publikens drivkrafter. Därefter visualiseras drivkraft för drivkraft (mening, förverkligande, grupptryck, oförutsägbarhet, undvikande, underskott, ägarskap och prestation). Presentationen avslutas med exempel på hur man använt olika typer av spelmekanik för att appelera just drivkrafterna.

Hela poängen med presentationen är att om man förstår och kan sin målgrupps drivkrafter så kan man också skapa bra mekanik för att engagera dem.


 

Här kan du se presentationen på slideshare : Gamification su24
Min slideshareprofil : Mats Björk