comment 1

Fundering : Hur funkar hypermedia ihop med SEO?

seo-mobilegeddon

Hur funkar hypermedia ihop med SEO?

En Webbstrategisk fundering såhär i #mobilegeddon-tider.

 

Hur kommer ett hypermedia-API harmonisera med SEO?

Vi har en lång och svår användarresa att göra på webben – både mobilt och via ”desktop”. Det första sättet att lösa denna övergång från desktop till mobilt har varit att göra en s.k. responsiv webbplats.

Men problemet med en responsiv webbplats är att den inte alltid är anpassad till det användarfall som uppstår på mobilen. Ett exempel på detta är – om du bokar en biljett i desktopläge så vill du som användare kanske ha en översikt, en tydlig guide på 7 steg och många val presenterade.

När samma resa ska bokas i mobilt läge så är behovet helt annorlunda. Du har dessutom mycket mer kontextuell information som kan stötta användaren. Du kanske står på tågperrongen i Malmö, du kanske har bokat en resa innan till Stockholm med mera… Det innebär att samma användarfall som används i desktop inte är relevant i mobilt läge – resultatet blir en 3-stegs beställning med relevanta förval.

Dock ska båda gränssnitten vara samma innehåll – det är bara kanal och kontext som ska skilja.

Hypermedia-API

Det är här ett hypermedia-api kommer in i bilden. Här kan vi, beroende på kontext få olika svar från det API som levererar innehåll både till desktop och till mobil.

Min fundering :

Nu till min fundering : OM vi ska frångå responsiva tjänster och gå mer mot adaptiva tjänster, stödda av ett magiskt hypermedia-api för slussning av content – hur kommer det då fungera med de SEO-regler som google börjar skicka ut from 21 April?

Kommer Google kunna uppfatta att innehåll som ser väldigt olika ut beroende på användartyp, position, device, tid, preferens etc egentligen är samma innehåll när det inte är klienten som kommer anpassa innehållet (som responsive gör idag) – utan själva API:et som skickar innehållet (principen bakom hypermedia)?

 

Exempel

Exempel på Adaptiv :

http://bradfrost.com/blog/post/the-principles-of-adaptive-design/

Exempel på hypermedia API :

http://apievangelist.com/2014/04/15/what-are-some-good-examples-of-hypermedia-apis/

Avslutningsvis

Detta är ett snabbskrivet riktat innehåll till en diskussion kring SEO med @marcusosterberg och @RudolfChristian– men delta gärna i diskussionen. Syftet är att vi ska göra webben bättre genom att kollaborera fram mer kunskap 🙂

Vår konversation på twitter :

 

Fin bild va?

Tog en fin CC BY 2.0 bild från https://www.flickr.com/photos/fdecomite/443949500

 

Adaptiv vs responsiv :

1 Comment so far

  1. Ahh, nu förstår jag. Grundregeln idag säger att du skall leverera samma innehåll till användaren som till Google bot.

    Responsiv kan vara ett undantag till denna regeln. Ibland vill man strippa bort en del innehåll för att göra användarupplevelsen bättre. Google är ok med det idag. Det finns alltså idag ingen motsägelse mellan ”adaptiv” och responsiv.

    Detta är den enda undataget idag. Annars skall alltid innehåll vara samma för användaren som gör Google bot. Annars gör man sig skyldig till brott mot någon av dessa två paragrafer i webmaster tools

    https://support.google.com/webmasters/answer/66355?hl=sv
    https://support.google.com/webmasters/answer/2721217?hl=sv

    Det finns sätt att komma runt de där, utan att Google kan upptäcka det idag. Hur det är imorgon vet vi inte.

    Man kan göra de där två sakerna, utan onda syften, bara för att förbättra användareupplevelsen, tex genom personalisering. Det man bör beakta är att Google är en dum maskin. De kan inte urskilja saker på ”syftesnivå” och tar de dig med handen i syltburken, kommer de vidta åtgärder. Utan att du är på ngt sätt ond.

    Så gör man anpassningar idag, bör man läsa de där paragraferna väldigt noggrant och väljer man att skita i dem(vilket jag tycker e helt ok), bör man ha en plan för vad man skall göra, om Google upptäcker det.

    Google blir bättre och bättre på att förstå användarens syften. Ett exempel på detta är om du söker via din mobil på ordet ”lediga jobb” i Stockholm kontra Malmö. Svaren är väldigt olika. Det beror dock inte på ngn adaptiv funktion utan att Google idag är bättre på att förstå användarens syften och webbplatserna de crawlar.

    Man kan dock göra det enklare för Google att förstå den lokala faktorn på din webbplats. Finns många saker du kan göra, här är en tex
    http://googlewebmastercentral.blogspot.se/2014/12/google-public-dns-and-location.html

    En begynnade trend jag ser är mer kring personalisering än ”adaptiv” dvs är man redan kund på ett ställe, får man en upplevelse, är man inte det får man en annan. Det gäller då att hålla tungan väldigt rätt i mun i den bemärkelsen att det är väldigt lätt att bryta reglerna ovan i webmaster guidelines.

    ”Kommer Google kunna uppfatta att innehåll som ser väldigt olika ut beroende på användartyp, position, device, tid, preferens etc egentligen är samma innehåll när det inte är klienten som kommer anpassa innehållet (som responsive gör idag) – utan själva API:et som skickar innehållet (principen bakom hypermedia)?”

    Jag tror inte detta har betydelse var innehållet genereras. Google kommer läsa din html kod så det är den som styr vad de uppfattar. Det visas ju som bekant i htmlkoden, vid responsiv, vad som skall hända om man kommer in med en en mobilenhet. Det är det som kommer styra.

Kommentera