comment 1

Digital strategi för 2020

Framtiden handlar INTE om teknologi.

7 miljarder användare 2020 - digital transformation

2020 kommer vi använda upp emot 200 Miljarder prylar kopplade till internet. Dessa kommer generera en herrans mängd data (44 zettabyte) och användas av ca 7 miljarder användare. Det kan jämföras med dagens ca 6 miljarder prylar som används av ca 3,3 miljarder användare och som 2015 genererade 8 zettabyte.

I korthet : det kommer bli mer av allt och i allt högre tempo.

Framtiden handlar ändå inte om teknologi.

Digitalt mogna sköter allt via digitala gränssnitt

En digitalt mogen person – en digital innevånare – kommer 2020 att sköta sin handel, sin ekonomi och i princip allt annat också via digitala tjänster. Hen är uppkopplad överallt och dygnet runt via ett stort gäng smidigt integrerade prylar.

Den här vetskapen – den här enorma väggen med förändring – har fått många att skruva på sig;

Hur förhåller man sig egentligen till allt det här? Hur hittar man en ny plats i det här digitala landskapet som växer fram så snabbt? Får man vara med? Behöver man ställa om? HUR gör man och VAD ställer man om till?

 

Värdeskapande, personlig och relevant.

Framtiden handlar inte om teknologi. Den handlar om oss. Dig och mig. Det är vi som pajar det här gamla trygga sättet att göra saker. Du och jag som medborgare. Du och jag som kunder. Du och jag som användare.

Vi förväntar oss nämligen RÄTT information i RÄTT tid och till RÄTT pryl numera. Vi förväntar oss att ALLT har en digital dimension. Konkret betyder det att vi vill ha en värdeskapande, personlig och relevant digital upplevelse  …

  • när vi arbetar
  • när vi handlar och när vi parkerar bilen
  • när vi hämtar ungar på skolan, när vi kommer hem och när vi ska resa på semester
  • när vi tränar, trimmar vikten och äntligen är lite hälsosamma
  • när vi spelar spel och leker lekar
  • när vi lär oss och när vi läser, när vi fixar och donar, när vi sover och vaknar
  • när vi socialiserar och framförallt när vi kommunicerar.

 

Digital transformation – trist ord, viktigt innehåll.

digital-transformation

Att anpassa sig till våra ändrade beteenden kallas DIGITAL TRANSFORMATION och påverkar precis ALLA aspekter av en verksamhet.

VAD kan man beakta när man väljer väg framåt och HUR kan man tänka?

Det här är hörnstenarna i mina tankar när jag själv snickrar på digitala strategier;

 

  1. Det kräver ett smart och datadrivet LEDARSKAP som förstår att människans beteende måste vara i center kring besluten. Att förstå beteende bygger på uppriktig nyfikenhet, observation och massor med analys = data.

 

  1. AFFÄRSMODELLER måste vara anpassade till hur kunderna vill köpa ens tjänster och produkter och betalningen är en del av upplevelsen. Vi kikar jättemycket på affärsmodeller från startups – SaaS, freemium, F2P etc

 

  1. EKONOMIN kan inte bry sig mindre om vilka perioder och mönster som ett gäng gubbar i ett konferensrum bestämt – kundens beteende styr intäkten. Förmågan att förstå beteendet styr därför utgifterna – alla INVESTERINGAR måste göras med utgångspunkt från hur de ska stötta en värdeskapande, personlig och relevant upplevelse för kunder.

 

  1. STRATEGI, MARKNAD, FÖRSÄLJNING, KOMMUNIKATION och BRANDING kan tyvärr inte ske i bekväma ”silos” längre. Summan av dessa blir kundens upplevelse och kan de inte samarbeta så blir det inga upplevelser och inga kunder.

 

  1. TEKNOLOGIVAL och INFRASTRUKTUR måste ha tillräckligt hög flexibilitet för att snabbt kunna stötta ändringar i kundernas beteenden och förväntningar. Tekniken får inte diktera verksamhetens tempo. Utmanande men avgörande.

 

  1. POLICY och STRUKTUR ska stötta den KULTUR som verksamheten vill ha både internt och externt. Inga sminkade lik med mysig tonalitet på utsidan och crappig management på insidan – det krackelerar på nolltid i det här nya landskapet.

 

  1. Och slutligen; KULTUR och KLIMAT är fundamenten för den här omställningen. Med rätt KULTUR engagerar man rätt människor som i sin tur engagerar rätt människor som i sin tur engagerar rätt människor osv. Skapar man ett KLIMAT som bygger människor istället för företag och som inspirerar människor att dela drömmen om att ingå i nånting större än de själva så behöver man inte styra så mycket; de följer nämligen inte dig ändå – de följer er gemensamma dröm och den är värdeskapande, personlig och relevant.

 

Summerat…

Jag är hopplöst ocoolt optimistiskt lagd;

Jag tror därför att vi står inför de mest spännande 10-20 åren i människans historia. Ett supersnabbt skifte som fullständigt förändrar ett paradigm som faktiskt har levt sedan början på industrialiseringen. Även om den drivs av teknologi och vår inbyggda upptäckarlust så handlar den väldigt mycket om oss – för den som karvar ut sin plats i allt det här genom att fokusera på våra beteenden tror jag kommer landa tryggt och fint på fötterna. Sina digitala fötter.

 

PS! Källor på data!

  • http://www.cio.com/article/2911195/it-management/why-digital-transformation-is-make-or-break.html
  • http://www.zdnet.com/article/internet-of-things-8-9-trillion-market-in-2020-212-billion-connected-things/
  • http://www.internetstatistik.se/
  • http://www.altimetergroupdigitaltransformation.com/