comment 0

Det handlar om teknik – människan får anpassa sig.

Användande styr verksamhet som styr teknik

"Det handlar om teknik - människan får helt enkelt anpassa sig." - IT-Branschen 1993 - 2013

Det är nog den mest rättvisa summeringen av de senaste 20 åren allmänna kultur i IT-Branschen. Förlåt – stryk ”IT-Branchen”, ersätt med ”världen”. Men dristar man fundera på hur de kommer se ut framgent?

 

”Every company is a technology company”

På Gartners Symposium/ITExpo Oktober 2013 sade deras vice president Peter Sondergaard ”Every company is a technology company” – men vad han egentligen menar med det uttalandet är värt att smaka på. Ordentligt. Det är nämligen avgörande för era verksamheters överlevnad.

När jag föreläser om de ämnen jag själv brinner för (öppna data, API:er, gamification, hur man gör bra grejjer etc) så brukar jag alltid utgå från ”framtiden”. Där brukar jag säga uttalanden i stil med att;

  • ”Hälften av dagens verksamheter finns inte kvar 2020”
  • ”Stora varumärken som ligger på top 10 idag finns nödvändigtvis inte kvar om 10 år”
  • ”Mellanstorlekssegmentet av verksamheter kommer bli mycket mycket mindre”
  • ”Ledarskapsstilen för det som komma skall är precis tvärtom mot den som förde oss hit”
  • ”Vi kommer mätas och dömas på vårt sätt att kunna hantera hastigheten i förändringar. Måttet blir vinst. Domen blir konkurs.”
  • ”Det finns bara en projektmodell för de som vill vara med imorgon och den är agil.”
  • etc etc

Men vad är det jag menar med ovanstående? Jo precis det som Gartner menar med sitt uttalande – nämligen;

 

Hur ska man leda sin verksamhet i den nya digitala ekonomin?

För att svara på det måste man först och främst ta ett span på vad som skiljer ett vanligt ”company” mot ett ”technology company” – 2013 så ingår ju IT i de flesta verksamheter?

För mig är det enkelt och det finns en liten hint om det i bilden längst upp;

Att bli ett framgångsrikt ”technology company” handlar faktiskt om det som inte är teknik – det är nämligen där som riktigt framgångsrika teknikföretag är duktiga. Dvs – de som låter användarnas (kunder, anställda, partners etc) beteenden diktera villkoren. Inte tekniken – något som tyvärr har varit praxis sedan jag började arbeta i IT-Branschen 1997.

För att visualisera skillnaden lite i en förenklad modell;

vanligt vs tech

Vad jag menar med ovanstående kan tolkas som en kulturell översikt, process eller varför inte guide?.

Guide för att fortsätta vara ett vanligt ”company”;

De företag som framgångsrikt vill ingå bland de verksamheter som sannolikt får lägga ner innan 2020 bör använda vänstra bilden ovan och;

  1. Teknik : Lyssna på säljare som vill sälja en plattform (utan att veta något om er verksamhet) eller spana på någon fräsch teknik som känns cool å så..
  2. Verksamhet : Försök hitta något ställe att stoppa in tekniken i er organisation. Grunda helst inte det på ett egentligt behov. Eller i värsta fall ett väldigt smalt behov som tillför värde till väldigt få – varför inte; rapport till ledningen?
  3. Användande : Hoppa över det här steget eller klaga på varför tekniken inte används. Utbilda eventuellt användare som inte vill delta eftersom det inte tillför något värde för dem. Konstatera efter utbildningen att användningen inte ökat.
  4. Politik : Hitta någon att skylla på.
  5. Iterera inte : Börja istället om från scratch. Fast inte med samma teknik såklart.

Guide för att bli ett ”technology company”;

De företag som med framgång vill kliva in i det digitala och förhoppningsvis tillhöra de som existerar efter 2020 bör använda högra bilden ovan;

  1. Användande : Titta på hur människorna i er marknad/organisation/förändringsområde beter sig. Räkna ut deras drivkrafter och klura på hur du kan engagera dem.
  2. Verksamhet : Kom på hur man vill att deras beteende bör vara för att nå de effekter ni vill uppnå i verksamheten.
  3. Teknik : Skapa intuitiva verktyg som tillför värde för de som använder det för att uppmuntra ”rätt” beteende
  4. Iterera : Gå tillbaka till 1

 

Yeah ….. är det nya svarta. Men vänta ….. handlar ju om människor!

Sätt in vilken gammal eller ny hype du vill i rubriken ovan – big data, internet of things, öppna data, gamification, BYOD, API:er …

Framtiden handlar om människor, inte vilken teknologihype som råkar vara på tapeten. Det glöms alltid bort i början av vilken än hype det gäller, men längs vägen kommer man återigen på att det inte är så rackarns dumt att blanda in användare i processen tidigare – för att det avslutningsvis ska konstateras att resan mot [sätt in valfri hype] startar i användarnas beteenden.

Därför måste våra verksamheter i framtiden också starta där – i alla förändringar, i alla diskussioner, i all kommunikation, i valet av företagskultur, i valet av ledarskap, i valet av anställda, i ALLA beslut (som förövrigt ska tas på data, inte på någons uppfattning 😉 ).

 

Avslutningsvis

  • Jag raljerar och förenklar naturligtvis världen en smula för att få fram min poäng som är; Designa era verksamheter och dess system kring mänskligt beteende!
  • Jag har källor på mina vansinniga påståenden ovan om någon är intresserad.
  • Jag funderar på att börja samla goda exempel företag som blir digitala (på konvertering från vanligt ”company” > ”technology company”). Kanske göra en löpande serie på något fiffigt sätt. Hmm.
  • CC BY 2.5 SE på allt. Kör hårt!

 

Kommentera