comment 0

Best of spelifiering – April 2014

Min top 3 lista över bästa innehållet kring spelifiering i April 2014
Min top 3 lista över bästa innehållet kring spelifiering i April 2014.

Först och främst; 

Spelifiering / Gamification handlar om att designa sin verksamhet och sina system baserat på mänskliga beteenden – på våra drivkrafter.

Jag vet inte riktigt var vi är på hypekurvan kring gamification och drivkraftsmekanik nu men jag gillar verkligen att riktiga kognitiva modeller och äkta användarorienterade synsätt äntligen håller på att vinna över erbjudanden om snabbfixar och magiska kulor (badgeification, PBL, sketabra plattformar som kommer trippla din vinst etc).

Gamification är verkligen svårt. Det är ett erfarenhetsbaserat gissningsarbete som kräver rätt mognad, organisation och kultur för att få framgångar i. Därför är det extra kul att springa på exempel som inte glättifierar eller glorifierar området!

Detta är min personliga TOP 3 LISTA för innehåll jag tycker varit jättebra i April.

 

#1 Användarens resa genom DITT system

Det har börjat komma fram en serie rätt detaljerade modeller nu för att hantera en användares resa genom ett system. I princip handlar det om att att kunna engagera en användare genom en relations olika faser.

Användarens behov är väldigt olika beroende på var i tid/kunskapslinjen denne befinner sig. Eller hur skulle du själv känna om du fick en introduktionskurs varje gång du loggar in på din internetbank?

Personligen gillar jag denna approach till gamification eftersom den i grunden bygger på att förstå sin användare och hur man skapar riktiga värden för denne (samtidigt som man naturligtvis försöker skapa värden för sin verksamhet).

 

#2 Spelifiering + hållbarhet = sant

En av de åtta olika drivkrafterna i Octalysis är Mening. Därför är just hållbarhet (ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet) ett väldigt gynnsamt ämne att knyta upp sin spelifiering kring.

Personligen tror jag att fler människor egentligen faktiskt bryr sig mer om långsiktiga, genuina och ärliga uppsåt än att tjäna ett par kortsiktiga spänn på att välja en billigare produkt. Problemet är att de inte alltid kan göra ett tydligt val mellan vad som är hållbart eller inte – eftersom de flesta produkter och tjänster endast kan jämföras per krona.

Här kan kvantifiering och visualisering i allmänhet samt gamification i synnerhet hjälpa människor att göra bättre och mer välgrundade val.

Just den här artikeln lyfter fram en serie riktigt fina exempel på resultat som, utöver att ha sparat pengar åt sina kunder, även har tillsett att långsiktiga och hållbara mål nåtts. För att engagera och bibehålla kundernas engagemang i dessa tjänster så har man använt element och idéer från gamification.

Mycket mycket läsvärt.

 

#3 Gartner definerar om ”gamification”

Det här tycker jag är superviktigt och det ska sägas att jag är oerhört ambivalent inställd till definitionen. Först tjoade jag och höll med. Sen reflekterade jag. Därefter läste jag en hel del respons från kluriga individer. Till sist insåg jag att jag inte höll med.

  1. Det är fantastiskt att Gartner (och andra prognosinstitut) legitimerar området.
  2. De har verkligen fattat att det är en ”game changer”.
  3. De har inte riktigt fattat. De tror fortfarande att det handlar om metoder för att engagera. Inte att anpassa att approachen efter människors drivkrafter och deras beteenden.

 

Avslutningsvis

  • Best of April? Mitt i maj? Ja. 2 barn, 1 hus och 1 fru tar ju besvärligt mycket tid från bloggandet 🙂
  • Snygg bild och rubrik tycker ni? Tack. Jo, alla kognitiva studier pekar på att alla egentligen gillar Comic Sans 😉
  • Feedbacka gärna!

Kommentera