comment 1

Best of Gamification – Sommaren 2013

Candy crush saga - optimal drivkraftstillämpning!
Candy crush saga – optimal drivkraftstillämpning!

Sommaren 2013 har bjudit på en del godbitar på ämnet gamification (eller spelifiering som vissa i Sverige föredrar). Själv har jag spelat Candy Crush Saga i sommar och kan inte låta bli att imponeras hur väl gänget på KING använder olika drivkraftsmekaniker för att engagera människor. De blir naturligtvis även kritiserade eftersom de så framgångsrikt har lyckat bygga ett addiktivt F2P-koncept (Free to play) och lyckats blivit snorrika på kuppen, men så är det väl alltid 🙂

Jag märker vidare på mängden innehåll från bloggar och diversifieringen på innehållen att gamification fortsätter få fäste i världen. Just nu följer jag ca 20 bloggar på ämnet, och i princip alla har ökat deras inläggsmängd. Spännande! I den här posten tänkte jag inte länka twitterinlägg som jag gjort tidigare utan snarare skriva lite om 3 personer med bloggar och innehåll som jag gillar extra mycket.

 

Husguden Yu-Kai Chou

http://www.yukaichou.com/

Gamification består av många namn och teorier.  Min personliga husgud inom ämnet heter dock Yu-Kai Chou. Anledningen till det är hans otroligt metodiska approach till hela konceptet. Han har själv under ca 10 år tagit fram ett ramverk för drivkrafter och spelmekanik som heter Octalysis – har ni några minuter över så kan ni spana på det här (eller på min presentation specifikt om modellen här).

Vidare använder han alltid Werbachs fyra faser av ett spel i sina förklaringar vilket gör att man på ett mycket översiktligt sätt kan designa en gamificationtillämpnings olika drivkrafter och mekanik över fyra olika faser. Octalysis kan mappas till både Gabe Zichermanns SAPS-modell samt Bartles 4 spelartyper. Det hjälper väldigt mycket när man ska ”dela universum” med det team som implementerar gamification på en produkt eller tjänst. För en av de riktigt stora utmaningarna som leverantör av gamification är att engagera och förankra sitt arbete med kunden. Där är Yu-Kais ramverk oslagbart.

Yu-Kai har mycket ambitiöst planerat 90 youtubesessioner där han går igenom alla tänkbara aspekter av spelifiering. Just nu är han på avsnitt 12. Nedan embeddar jag avsnitt 1 där han ger lite av en introduktion till hans ramverk och idéer på området.

 

Kevin Werbach – professor gamification

http://werblog.com/

Werbach har tillämpat drivkraftsmekanik i utbildning under ett antal år. Han har också anordnat utbildningar kring gamification på universitetsnivå under de senaste 3 åren. Just Kevin är lite svårföljd eftersom han inte kurerar sitt eget innehåll speciellt mycket i sin blogg, utan snarare gästspelar i en serie med olika sammanhang.

Ett av mina favoritinnehåll från Werbach är en intervju på youtube om Werbachs bok ”For The Win”.
‘For the Win’: How Gamification Can Transform Your Business Ps! Werbachs bok är toppen om man föredrar att läsa innehåll offline 🙂

 

Och naturligtvis – Gabe Zichermann

http://http://www.gamification.co//

Gabe är en av de riktigt stora namnen i branchen och var nog den första spelifieraren jag ramlade över när jag började intressera mig för området 2010-2011. Han är även mycket etablerad utanför gamificationkretsar och hans främsta egenskap är nog hans grymma retorik. Gabe har figurerat i en serie med olika officiella sammanhang, skrivit 3 böcker och har byggt upp ett rätt stort företag kring hans event GSummit. (Tänkte f.ö. försöka gå på ett Gsummit-event under 2014!)

Gabe har också en modell (likt Yu-Kai); SAPS – vilken jag flitigt använde tidigare. Däremot erbjuder den inte samma fina granularitet som Octalysis ger vid designarbete kring gamification, men lämpar sig utmärkt som förklaringsmodell för hur drivkrafter funkar hos oss människor.

När jag ombeds förklara gamification brukar jag ofta fråga om de har 16 minuter och 42 sekunder över – för att sedan dirigera frågeställaren till denna utmärkta TED-presentation från 2011;

 

Avslutningsvis …

Det ser ut att bli en spännande höst på gamificationfronten. Många leverantörer ger sig in i matchen, fler svenska tillämpningar har börjat dyka upp och fler events anordnas på temat. Jag håller på att göra en liten kartläggning på bra svenska exempel som jag hoppas kunna presentera här på bloggen under hösten!

1 Comment so far

  1. Jenny S

    Bra sammanställning, werblog hade jag missat så den ska jag kolla in. Kul med candycrush, håller med om att de är grymma på drivkraftsmekaniken. Ett annat spel som är otroligt skickliga med det är Hay Day, känns som att de verkligen har något som triggar de flesta drivkrafterna…ägarskap, oförutsägbarhet, prestation, osv osv, möjligtvis allt utom ”mening” ;).

Kommentera