comment 0

Best of Gamification – Maj

Kevin Werbachs Gamification Design Framework
Kevin Werbachs Gamification Design Framework

Maj har varit en intensiv gamificationmånad. På Sogeti i Sundsvall har vi dels engagerat oss i Sundsvall 24 där jag själv föreläste om mänskliga drivkrafter. Vidare har vi fått OK med ytterligare ett projekt – så nu har vi två pågående spelifieringar. Mycket spännande.

Här följer de TOP 3 viktigaste innehållen jag sprang över från Gamification under maj månad.

#1. Läs : Förstudie – spelifierat lärande

Personligen är jag väldigt intresserad av att använda gamification inom lärande – tänk om vi framgent kan skapa en skola som faktiskt är anpassad för alla inlärningsstilar och alla mänskliga drivkrafter. Vilken fantastisk skillnad vi skulle kunna åstadkomma som nation då.

 

#2. 25 saker lärare bör veta om Gamification

Ta ett par minuter och surfa igenom 25 fina ”pointers” för lärare om gamification. Låt dig inspireras av fiffiga idéer. Använd gärna drivkraftsmodellen Octalysis också för att se vilka drivkrafter man försökt appelera..

 

#3. Analys av Stockholms fartkameralotteri.

Yu-Kai har använd Ocatlysis på det kända exemplet från Stockholms fartkameralotteri och beskriver exakt vad som driver spelet och vilken mekanik som används. Mycket lärorikt.

 

 

Övrigt innehåll från Maj

På kontoret pratar vi mycket om HUR vi pratar om gamification. Det kan finnas anledning att prata om engagemangsplattformar, drivkraftsmekanik, spelifiering, gamification, digital motivation etc. Vår diskussion har sin plats. Det gäller nämligen att engagera våra kunder på rätt sätt kring ämnet. Det viktiga är inte vad det heter – det viktiga är att de som ingår i projektet förstår vad som är viktigt.

 

Spring inte med plattform. Spring med strategi! Prata med era kunder om vad de vill uppnå, vilka användare som ska blandas in och sen hur man ska göra det. Det är inte förrän man spanar på HUR som frågan om plattform kan blandas in.

 

Dreamhack har 5 millioner tittare på deras webbsändningar. Man kan genom det dra lite slutsatser om hur engagerande den mässan är.

 

Ett par fina exempel på Gamification.

 

Jag kommer föreläsa om gamification av Sundsvallsflyg på Sundsvall42. Ni bokar väl in er på Sundsvall 42 va?

 

Spelifierat MDM! Masterdatahantering kommer i framtiden omfatta väldigt många personer. Mycket av arbetet kring detta är monotomt – det gör att lämpligheten för gamification är stor.

 

De 10 bästa presentationerna från GSummit.

 

Avslutningsvis ..

Jag gillar att det börjar dyka upp fler och fler exempel på svenska gamificationprojekt. Jag hoppas att alla våra projekt här i sverige dock inte faller in i gartners prognostiserade 80% misslyckande.

Personligen tror jag att om man designar sina projekt utifrån mänskliga drivkrafter, gör många många användartester och inte fokuserar så hårt på PBL-plattformar (points, badges och leaderboard) så minskar risken för att höra till den där stora massan som kommer faila 🙂

 

Kommentera